Zoeken in deze blog

zaterdag 27 september 2014

Boterkoek

Vorige week zondag was het eindelijk zover. De werkweek naar Denemarken stond voor de boeg, ik had er net zoals mijn hele groep ontzettend veel zin in! De week vloog voorbij en ik heb het geweldig gehad daar! Kopenhagen was prachtig en ik heb ontzettend genoten van alle gezelligheid en grappige momenten met mensen die ik pas net ken, echt heel erg leuk! Op de heenweg voor in de bus maakte ik boterkoek, op verzoek van vele mensen. Ik verdubbelde de hoeveelheden van het recept, zodat ik ongeveer 50 stukken boterkoek had, het was ongelofelijk goed gelukt! Ik had het op een grote bakplaat gemaakt en dat werkte heel goed! Boterkoek is een ongelofelijk makkelijk maar verrukkelijk recept, en wij maken het hier al decennia lang… Dat komt vast bekend in de oren voor! Een klein nadeel van deze lekkernij, het vult enorm…
In de bus kregen een paar meiden om drie uur in de nacht trek, de meiden stolen mijn plastic tasje met boterkoek om er niets van over te laten, late night snack. Ik lag te slapen op de schoot van mijn vriendin. Je hoort het al, het was echt geweldig! Ik heb een paar mooie foto’s van de reis toegevoegd! Maar hier nu het recept van die onweerstaanbare boterkoek! Bon apétit!


Boterkoek

Voor ongeveer 20 stukken

Ingrediënten
  • 240 gram zelfrijzend bakmeel
  • 200 gram boter
  • 200 gram witte basterdsuiker
  • 1 ei
  • een snufje zout
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 175 graden. Kluts het ei. Kneed de boter met de suiker, zelfrijzend bakmeel, de helft van het ei en de zout door elkaar tot een smeuïge bal. Smeer een bakvorm goed in met boter, eventueel een bakpapiertje en verdeel het deeg hier gelijkmatig over. Gebruik je handen of de bolle kant van een lepel. Smeer het deeg met behulp van een kwastje in met de rest van het ei. Maak met een vork een patroontje in de koek, dit is niet noodzakelijk. Bak de boterkoek in een klein halfuurtje goudbruin en gaar.

Bon apétit!

De Lorelei

De wisseling van de wacht

1 opmerking:

  1. Zojuist gemaakt met bovengenoemde hoeveelheden op een bakplaat voor een normaal formaat oven. Hij is echter vrij dun, de volgende keer gebruik ik de dubbele hoeveelheden zodat de koek iets meer boterkoek dikte krijgt ipv zandkoek dikte. De smaak is prima

    BeantwoordenVerwijderen