Zoeken in deze blog

dinsdag 22 maart 2016

Geroosterde paprika hummus

Dit is een dipje die mij al heel erg lang blij maakt. En zo ook mijn familie, want er gaat geen weekendse lunch voorbij, dat deze grote vriend niet op tafel staat. En omdat ik eens wilde gaan variëren op deze ouwe klassieker, maakte ik hummus met geroosterde paprika. Geroosterde paprika uit een potje weliswaar, maar desalniettemin wel heel erg lekker en bovendien kei makkelijk om zelf te maken!
Simpelweg alle ingrediënten in een kom mikken en fijnmalen. In de tijd dat je naar de supermarkt bent gefietst voor een bakje hummus heb je 'm al lang zelfgemaakt! Dat lijkt me nog eens een goede motivatie.

Ik ben echt dóóól op paprika. Rauw, geroosterd, gerookt, gebakken, je krijgt mij altijd warm voor paprika. Het liefst wel de rode variant, ik ben minder van de gele paprika's en voor groene hoef je me al helemaal niet wakker te maken. Nee, geef mij maar rood. Want vandaag is rood, de kleur van je ..., ok, ik stop al.
Zijn jullie al bekend met geroosterde paprika's uit een pot? Het is simpelweg geroosterde paprika, maar dan uit een potje. Heel lekker, met een rokerige smaak omdat ze doorgaans op open vuur worden geroosterd, en ze hebben een heerlijke bite die echt heel fijn smaakt in deze hummus. Ze zijn bijvoorbeeld ook heel lekker om te verwerken in een salade of op een sandwich. Deze hummus smeer ik trouwens vaak op een lekker bruin broodje, maar hoe heerlijk is het om snackwortels, komkommers en paprika's hier in te dippen als tussendoortje? Waar wacht je nog op? Hieronder het recept ! Bon apétit!

Geroosterde paprika hummus

Ingrediënten voor een grote bak
  • 500 gram uitgelekte kikkererwten
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 volle eetlepel tahin
  • 1 theelepel djintan (komijnpoeder)
  • 6 eetlepels olijfolie
  • 100 gram geroosterde paprika uit pot
  • 1 theelepel chilipoeder
  • het sap van 1/2 citroen
  • zout en peper
Bereidingswijze
Snijd de knoflook grof. Doe alle ingrediënten in een hoge kom en mix dit met een staafmixer fijn. Je kan dit ook in een keukenmachine of eventueel blender doen. Dien op in een mooie schaal en maak af met eventueel nog wat olijfolie en kikkererwten!

Bon apétit !

6 opmerkingen: