Zoeken in deze blog

donderdag 18 januari 2018

Frisse sinaasappelcake met amandelen

Tussenjaar. Ik ben na een korte periode student zijn in een tussenjaar gevallen, zo omschrijf ik het meestal. Twee maanden bestuurskunde vond ik meer dan genoeg. Ik werd er doodongelukkig van, en besloot daarom vrij snel te stoppen, terug te gaan wonen bij mijn ouders en me te richten op het vinden van een andere studie. Daar ben ik inmiddels al wat verder in gevorderd, ik ga meer de sociale culturele kant op, misschien wordt het culturele antropologie en anders taal en cultuur. Ik denk dat dat meer in mijn straatje ligt dan bestuurskunde met haar rechtenvakken.
Enfin, sinaasappelcake. Mijn vingers begonnen te kriebelen om te gaan bakken. En zo geschiedde. Vandaag bakte ik een sinaasappelcake. Met onder andere amandelmeel, er lagen blanke amandelen in de kast en deze gooide ik in de keukenmachine om er meel van te maken. Het is niet zulk fijn meel maar ik vind die structuur die dan terugkomt in de cake juist heel lekker. Ik deed er sinaasappelrasp en sap in en olie in plaats van boter zodat deze cake niet zo vet wordt. Bovendien matigde ik de hoeveelheid suiker, goeie voornemens niks daarvan hoor. Als je goeie voornemens hebt moet je niet wachten op het nieuwe jaar, gewoon morgen beginnen. Dus ga aan de slag met deze cake! Recept hieronder! Bon apétit!


Frisse sinaasappelcake met amandelen

Ingrediënten voor 1 cake
  • 200 gram blanke amandelen, of 200 gram amandelmeel
  • 100 gram rietsuiker
  • 2 eieren
  • 100 milliliter zonnebloemolie
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 1 sinaasappel
  • 100 gram bloem
  • een handje amandelschaafsel
  • snufje zout
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een cakevorm in met boter en eventueel wat bakpapier. Doe de amandelen in een keukenmachine en maal deze fijn tot meel.
Rasp de sinaasappel, snijd hem daarna doormidden en pers 1 helft uit. Klop de eieren samen met de suiker luchtig tot er veel bellen ontstaan. Spatel de zonnebloemolie, het sinaasappelsap en rasp hier luchtig door.
Zeef het bakpoeder boven de kom en voeg ook het amandelmeel en de bloem toe samen met het snufje zout. Voeg eventueel ook naar eigen smaak wat amandelschaafsel toe. Doe het beslag in de ingevette cakevorm en strooi er wat amandelschaafsel overheen. Bak de cake in +- 40 minuten goudbruin en gaar. Laat de cake eerst afkoelen voordat je hem uit de vorm haalt. 

Bon apétit!

 






2 opmerkingen: